مقدمه

توی قسمت قبلی فهمیدیم که بلاک چین چیه اصلا و بلاک به چه معناست. توی این بخش میخوام یکمی بیشتر در مورد ساختار بلاک چین صحبت کنم.

عدم تمرکز1

خب. میخوایم خیلی کلی ببینیم که چطور اپلیکیشن‌های مبتنی بر بلاک چین مثل بیت کوین و اتریوم که این روزا خیلی هم توی بورس هستن میتونن بدون یک مکانیزم مرکزی مثل بانک مرکزی تراکنش‌هاشون رو تایید بکنن؟

در بلاک چین، شرکت کننده‌ها2 یا اعضای زیادی توی شبکه وجود دارن که دائماً در حال بررسی تراکنش‌ها هستن که ببینن آیا یک تراکنش خاص معتبر3 (یا سالم) هست یا نه. هر کدوم از این شرکت کننده‌ها یک رایانه هست که یک نسخه از بلاک چین رو داره. این شرکت کننده‌ها هر بار که یک بلاک جدید معرفی میشه، کپی خودشون از بلاک چین رو با بقیه چک میکنن. از اونجا که تایید هر کدوم ازین بلاک‌ها به تایید چندین شرکت کننده بستگی داره و نه به یک مرجع مرکزی، میگیم که بلاک چین یک مکانیزم یا ساختار “غیرمتمرکز” هست.

برای اضافه شدن یک بلاک جدید به بلاک چین، 51 درصد از کل شرکت کننده‌های اون شبکه بلاک چین باید معتبر یا تقلبی بودن بلاک جدید رو بررسی کنن. وقتی که یک بلاک به عنوان یک تراکنش معتبر تأیید شد، به انتهای کپی که هر کدوم از شرکت کننده‌های اون بلاک چین تا اون لحظه از اتفاقات داشتن اضافه میشه و در عین حال تمام اون اعضا یا شرکت کننده‌هایی که توی این تایید حضور داشتن یک پاداشی رو به عنوان کارمزد دریافت میکنن (شکل 1) که این همون کاریه که در واقع ماینر4ها میکنن و پولی که ازشون بدست میاد هم به همین دلیل هست.

شکل 1 – تایید و بروزرشانی بلاک چین

پس تأیید یک معامله یا تراکنش جدید توسط اکثریت شرکت کننده‌ها، اون نیاز به یک مرجع مرکزی5 تو ی بلاک چین برطرف میشه و اتمام تراکنش‌ها یا معاملات به صورت خودکار انجام میشه. میشه گفت که این هزینه تراکنش‌ها رو هم کاهش میده و همونطوری که قبلا هم گفتم از امنیت بالایی هم برخورداره.

پس توی این پست یاد گرفتیم که به طور کلی چطور توی بلاک چین به صورت غیر متمرکز تراکنش‌ها تایید میشن، اعضا یا شرکت کننده‌های بلاک چین کی هستن و چرا ماینرها به ما پول میدن. توی پست بعدی باز یکم بیشتر توی خود بلاک‌ها عمیق میشم که ببینیم خود بلاک‌ها دقیقا چی هستن؟


1. Decentralization
2. Participants
3. Valid
4. Miner
5. Central Authority