مقدمه

این روزا خیلی راجع به بلاک چین1 و یکی از پرکاربردترین نتایجش یعنی کریپتو کارنسی2 میشنوین. با توجه به اینکه از متدای بلاک چینی میشه به عنوان رقیبی برای روش‌های مبتنی بر یادگیری تقویتی3 و یکی از پیشرانه‌های انقلاب صنعتی نسل چهارم4 هم استفاده کرد توی این مجموعه پست سعی میکنم به صورت کلی مبانیش رو با استفاده از کریپتو کارنسی یا رمز ارز خیلی قصه وار توضیح بدم.

سال 2010، یک برنامه نویس برای 2 پیتزا 10،000 بیت کوین پرداخت کرد که تقریباً 30 دلار ارزش داشت (و الان تبدیل شده به معروف ترین پرداخت بیت کوینی). الان همین تعداد بیت کوین حدود 600 میلیون دلار می‌ارزه!

به طور کلی بلاک چین میتونه پردازش‌ها رو به شکل غیر متمرکز5 انجام بده. مثلا بیت کوین6 به واسطه همین مکانیزم تراکنش ها را ایمن و ساده می کنه و نیاز به بانک یا یک مرجع مرکزی را از بین می بره. هر کسی که به اینترنت متصله این آزادی عمل رو داره که این ارز دیجیتال رو داشته باشه و مبادله کنه. معماری قدرتمندی که باعث این اتفاق میشه بلاک چینه. اما، بلاک چین دقیقا چیه؟

بلاک چین چیه؟

بلاک چین شبیه به یک دفتر ثبت دائمیه که گزارشی از تمام تراکنش های انجام شده به ترتیب زمان نگهداری می کنه. برای فهم بهتر بیاین یک تراکنش بانکی رو تصور کنیم که در سه طرف درگیر اون هستن: فرستنده، بانک و گیرنده. برای اطمینان از تقلبی یا کلاه بردارانه نبودن تراکنش ها بانک به عنوان مرجع مرکزی بین طرفین عمل می کنه.

بلاک چین هم همین کار رو میکنه! یعنی تراکنش‌های بین فرستنده و گیرنده را ثبت می کنه، با این تفاوت مهم که هیچ بانک یا مرجع مرکزی وجود نداره. در عوض، بلاک چین برای تأیید هر تراکنش به یک شبکه عمومی از کامپیوترها نیازداره. میشه گفت که یک بلاک فقط یک رکورد دقیق و دائمی از تمام تراکنش‌هاییه است که در بین اعضای شبکه اون بلاک چین اتفاق افتاده. درواقع هر بلاک در بلاک چین نشان دهنده یک تراکنشه و هر تراکنش به تراکنش قبلی متصل میشه تا کل بلاک چین متصل رو تشکیل بده (شکل 1).

شکل 1 – مثالی از بلاک چین مالی

پس تا اینجای داستان فهمیدیم که:

بلاک: یک تراکنش یا یک تکه داده‌ هست که داخل بلاک چین ذخیره می شه.

بلاک چین: یک فهرستیه که دائماً در حال رشده یا همون “زنجیره”ای از سوابق یا “بلاک”ها هستش که به ترتیب زمان بهم وصل هستن یا پشت هم نوشته شدن و با استفاده از رمزنگاری ایمنیش تضمین شده.

توی قسمت بعدی راجع به عدم تمرکز بیشتر باهاتون صحبت میکنم.


1. BlockChain
2. CryptoCurrency
3. Reinforcement Learning
4. Industry 4.0
5. Decentralized
6. BitCoin